بررسی جنبه های عاشقانه در دیوان انوری

پایان نامه
چکیده

عشق آغاز و پایان سیر هستی است، موهبتی که فرشته باوجود مقام روحانی¬اش آن را نمی¬شناسد و گفته شده که فقط بشر از این موهبت برخوردار است. بحث دربارۀ عشق و شناخت آن بی¬اغراق از بزرگترین اسرار ادبیات ایران و جهان است، هزاران بار تکرار شده و همچنان تکرار خواهدشد. شعر و عشق نیز در طی قرن ها دو موضوع پیوسته شدند و آنچنان در تکامل با هم به اوج رسیدند که امروزه اگر عشق را از شعر فارسی حذف کنیم بی شک بخش مهمی از آن را نادیده گرفته ایم. درواقع ادبیات فارسی از این کلمه، مفهومی یگانه ساخته و تغییرهای معنایی این کلمه، نشان¬دهندۀ تحولی است که تمدن ایرانی را شکل داده اند. واژه¬های عاشق و معشوق شعر فارسی نیز تقریباً با همین تغییرات معنایی دستخوش تحول شدند و از زمین به آسمان رسیدند و گاه در فضایی رازآلود، ناشناخته باقی ماندند، به شکلی که تشخیص زمینی و یا آسمانی بودن معشوق شعر فارسی در دوره¬های بعد دشوار شده است. انوری به عنوان شاعری تأثیرگذار بر ذهن و زبان شاعران پس از خود موردی مناسب برای تحقیق در این باره است، اشعار عاشقانۀ او نمایندۀ بهترین اشعار و نمونۀ فصاحت و روانی در زبان فارسی است که با ویژگی¬هایی چون صداقت و گفت¬وگوهایی مناسب تبدیل به الگویی برای سعدی، شاعر عشق، شده¬است. عشقی که انوری ازآن سخن گفته می¬تواند راز شناخت معشوق زبان فارسی باشد، چراکه اشعار او نشان¬دهندۀ دورۀ تحول از سبک خراسانی به عراقی است، علاوه بر این، شعر انوری در پژوهش¬های پیشین بیشتر از نظر واقع شدن در دورۀ بینابین و تغییر معنا مورد توجه بوده و کمتر به عنوان یک دورۀ مستقل در شعر فارسی بررسی شده¬است . بنابراین در این رساله، به بررسی عشق و تغییرات معنایی و اجتماعی آن می¬پردازیم سپس، عوامل تغییر مفهوم آن را در اجتماع آن زمان، که نشان دهندۀ پیوند دوسویۀ اندیشۀ انوری و جامعۀ اوست، بررسی می¬کنیم و در فصلی دیگر به بررسی اشعار انوری پرداخته و مفاهیمی که نشانۀ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری انوری بر زبان و معشوق شعر فارسی هستند، بررسی خواهدشد.

منابع مشابه

نقد و بررسی تصحیحات پیشین دیوان انوری

چهل پنجاه سالی از دو چاپ دیوان انوری، یکی با ویرایش سعید نفیسی و دیگری با ویرایش مدرّس رضوی، می‌گذرد. با پیدا شدن دستنویس‌های دیگری که در اختیار آن دو استاد فقید نبوده، پاره‌ای از کاستی‌ها و سهوهای دو ویرایش یاد شده آشکار شده است و بنابراین لازم می‌نماید که بر اساس نسخ معتبر تازه‌یاب، تصحیح مجددی از دیوان انوری صورت گیرد و ابیات مبهم و مشکل آن که تا کنون شرح نشده یا به نادرست شرح شده، توضیح داده...

متن کامل

جایگاه موازنه در بدیع و بررسی آن در دیوان انوری

این مقاله به بررسی موازنه و انواع آن در دیوان انوری می‌پردازد. موازنه ‏یکی از صنایع لفظی در علم بدیع است که باعث ایجاد موسیقی بیشتر در شعر و در ‏نتیجه جذابیت و گیرایی آن می‌شود. موازنه از تقابل سجع‌های متوازن و گاه متوازی ‏شکل می‌گیرد. در این پژوهش ما انواع دیگری از موازنه را در دیوان انوری مشاهده ‏می‌کنیم که در کمتر کتاب بدیعی به آن پرداخته شده است؛ و آن وجود موازنه در ‏دو بیت متوالی است، به ا...

متن کامل

کانی شناسی(جواهرشناسی) در دیوان انوری

دیوان اشعار انوری، از سخنوران و دانشمندان نامدار سدة ششم، حاوی دانش‌های زمانة اوست. سخن‌سرای ابیورد، برای عرضة تصاویر تازة خود، به علوم رایج زمانه‌اش از جمله «کانی شناسی »، توجّه ویژه‌ای داشته و به نکات بسیاری از این دانش اشاره کرده است، تنها خاقانی را می‌توان از شاعران بزرگی دانست که در این زمینه با او برابری می‌کند. در این نوشتار، مقصود، کانی‌شناسی از نظر قدماست که شامل کانی‌ها، فلزها ، شبه فل...

متن کامل

تحلیل سبکی اوّلین شرح دیوان انوری

با گسترش زبان و ادب پارسی و آشنایی دیگر کشورها با آثار شعرا و نویسندگان ایرانی و اشتیاق به درک و دریافت مفاهیم آن، از ابتدای قرن هفتم، برخی بزرگان در داخل و عدّه ای بیرون از مرزها، به شرح و تفسیر آثار مشهور ادبی ایران پرداختند.یکی از شارحان مشهور دیوان انوری، محمد بن داوود علوی شادی‌آبادی از فضلای هند است، وی در نیمة دوم قرن نهم و ابتدای قرن دهم می‌زیسته، به امر ناصرالدّین خلجی جهت فهم و دریافت آ...

متن کامل

تصحیح انتقادی ابیاتی از دیوان انوری

دیوان انوری - شاعر نامدار سده ششم- از متون ارزشمند تاریخ ادبیات فارسی است که بیش از پنجاه سال پیش، یک بار به همت سعید نفیسی و بار دیگر به کوشش محمدتقی مدرس رضوی تصحیح و منتشر شده است. علی‌رغم کوشش مصححان و گام­های بلندی که در این راه برداشته­اند، هنوز کاستی­های بسیاری در ضبط اشعار شاعر هست که بیشتر ناشی از نقص در قرائت نسخه­های استفاده شده و دسترسی نداشتن به برخی نسخه­های کهن است. در این پژوهش ...

متن کامل

کاربرد آرای پیرس در مطالعة نشانه‌های الفبایی دیوان شاعران (مطالعة موردی: دیوان انوری)

در مقاله‌ی حاضر، نگارنده، نخست جنبه‌های نشانه‌شناسی چارلز سندرس پیرس را تبیین می‌کند، آن‌گاه بر پایه‌ی آرای وی به نشانه‌شناسی نگرش‌های الفبایی انوری می‌پردازد و همه-ی سروده‌های حروفی او را گزارش و تحلیل می‌کند. نظریّه‌ی نشانه‌شناسی پیرس با دانش نقد بلاغی رایج در زبان فارسی پیوند تنگاتنگی دارد، امّا از توانش تفسیری بالاتری در مقایسه با آن برخوردار است و رسیدن به نتیجه‌ای علمی‌تر را میسّر می‌کند. در...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023